Sluit

Veelgestelde vragen

CORONA / COVID-19

Maatregelen vanaf 24/05/2022

Vanaf heden is het dragen van een mondmasker niet meer verplicht. 

We raden nog steeds aan om de afstandsregels, handhygiëne- en ventilatieregels toe te passen. 

 

Wij danken u voor uw medewerking

Alle medewerkers van CAR Overleie vzw

Hoe kan ik als ouder mijn kind thuis stimuleren?

Continuïteit van therapie is zeer belangrijk en daarom willen we als therapeuten jullie verder ondersteunen bij de taalontwikkeling van jullie kind. We blijven uiteraard bezorgd om jullie kind en we vinden het spijtig dat de therapie voorlopig niet kan doorgaan. Hieronder enkele ideeën om een aantal leuke taalmomentjes te creëren.

  • Als je kind zelf iets aanbrengt, volg dan de interesse van je kind
     
  • Lees voor aan je kind of laat een oudere broer/zus voorlezen, hierbij kun je verschillende activiteiten doen:
  • Herhaal de verhaaltjes
  • Vertellen bij de prenten
  • Dingen zoeken bij de prenten
  • Laat je kind iets tekenen bij het verhaal
  • Speel het verhaaltje eens na (knuffels, poppetjes, …)
  • Vertel niet altijd alles zelf, laat je kind soms eens raden of aanvullen wat er in het verhaaltje gebeurt

Je hoeft je zeker niet aan de tekst vast te houden van het verhaaltje, gebruik gerust je eigen fantasie.
 

  • Fotoalbums bekijken en samen over vertellen
     
  • Taalspelletjes
  • Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is …
  • Ra ra ra wat ben ik (vb.: ik ben rood, rond en je kan mij eten – ra ra ra wat ben ik?)
  • Zoek in het huis eens 5 ronde/kleine/harde/... dingen

 

  • Als je kind televisie kijkt, kijk mee en vertel wat er gebeurt

 

  • Liedjes zingen
  • Dans samen op de liedjes
  • Gebruik gebaren bij de liedjes
  • Stop eens in het midden van een liedje en laat je kind aanvullen  

 

  • Bekijk samen het heen-en-weerschriftje en vertel erover.

 

  • Doe veel dingen samen en zeg wat je doet
  • Kook samen (vb.: appelmoes: vertel over de schil, het steeltje, schillen en snijden, in de pot, koken en roeren,…)
  • Bad- en aankleedmomenten (vb.: doe je sokken aan, …)
  • Tuinieren (vb.: zaadjes planten en water geven, ...)
  • Eetmoment (vb.: benoemen wat je uit de kast haalt om de tafel te dekken, …)

Benoem zelf veel voor je kinderen en hou het gezellig. Stel je kind niet te veel op de proef. Leg niet te veel druk op jezelf en je kind.
Herhaal de uitingen van je kind, maar leg geen klemtoon op de fouten die het maakt.


Maar vooral hou het leuk en geniet van de momenten samen met je kind!
 

Structuur en duidelijke afspraken zijn het uitgangspunt om de komende weken aangenaam door te komen.
Hier volgen enkele tips:

  • probeer de gemaakte afspraken (bv. rond bedtijd en schermtijd) zo veel mogelijk aan te houden
  • werk met een dag- of weekplanning:
    afbeeldingen, picto's, weekschema's kun je o.a. terugvinden via sclera.be
  • voorzie voor elke activiteit een duidelijke plaats:
    huiswerk maken doen we aan een bureau, maar eten doen we aan de tafel.
  • deel de dag op in 'tijd samen' en 'tijd alleen', zodat je als ouder ook aan je werk toe komt
    tip: je kunt je kind misschien ook inschakelen in het huishouden
  • beperk de keuzes in de vrije tijd (bv. met klei spelen of een tekening maken) en wissel die per dag of dagdeel af
    tip: bewegen en buiten komen blijft gezond en belangrijk!
  • mist je kind zijn vriendjes of familie, dan kunnen ze een kaartje sturen,een tekening maken, eens bellen, Skypen,...

Met vragen, specifiek voor jouw thuissituatie, kun je steeds contact opnemen met de coördinator of therapeuten

Plan dagelijks een vast beweeg-moment in. We dringen erop aan om kinderen tijdens een lange periode thuis niet steeds in de zetel te laten zitten, voor tv of met een tablet op de schoot. Hieronder volgt een opsomming van leuke bewegingsactiviteiten voor uw kind en u.

Binnenshuis:

  • Zoek samen met uw kind, broers of zussen naar leuke (kinder-) muziek op YouTube. Er bestaan heel wat tutorials waarin dansjes stap voor stap worden aangeleerd. We geven alvast enkele zoekopties:
    • Dans met Tante Rita
    • Koos Konijn
    • Dansen met Bumba
    • Studio100
    • K3dansstudio
    • Dans #LikeMe
  • Gezelschapsspelletjes: Twister, dassenroof, (flessen) bowling, uitbeeld-spelletjes,…
  • Kinderyoga is een meer rustige manier om de kinderen te activeren en te stretchen. Het internet staat vol met leuke ideeën, wij helpen u alvast op weg:
  • Voor wie thuis beschikt over game consoles, kan er gebruik gemaakt worden van devices zoals Wii Fit, Nintendo Switch,… Er bestaan heel wat spelletjes die de kinderen op een speelse en uitdagende manier activeren. Dit kan het kind alleen doen of samen met anderen.

Buitenshuis:

  • Naar buiten gaan is al een heel goed begin. Laat de kinderen gerust ravotten in de tuin of het park. Neem eens een springtouw mee of een  bal waarmee u kan gooien, voetballen, basketten, tikkertje,…
  • Misschien beschikt u thuis over een trampoline. Laat uw kind gerust vrij rondspringen. Probeer ook eens samen enkele ritmische reeksen uit te voeren: open-toe springen met de benen en misschien zelfs de armen, springen op 1 been,…
  • Gezelschapsspelletjes: tikkertje, verstoppertje, kiekeboe, 1-2-3 piano, hinkelen,…
  • Loopfiets of leren fietsen. Heeft uw kind nog onvoldoende stabiliteit? Dan kan u werken met een fietsjasje. Heeft u dit niet thuis, probeer het kind een (stevige) bodywarmer aan te doen of een sjaal rond de romp te binden die u dan vasthoudt, deze kan aangespannen worden naargelang de nood aan bijkomende stabiliteit. Belangrijk hierbij is dat u steeds nabij blijft en zeker bij jonge kinderen dat u hen vasthoudt aan het fietsjasje of aan de kraag van een vervangend kledingstuk.

Psychomotoriek:

  • Opnieuw kunnen liedjes helpen bij het aanleren van de lichaamsbegrippen. Verschillende liedjes kunnen hierbij helpen. Als u “liedjes lichaam” intikt in YouTube, krijgt u onmiddellijk een lijst met leuke en eenvoudige liedjes. Natuurlijk kunnen deze begrippen ook aangebracht worden tijdens het wassen. Probeer hierbij de begrippen te leren op verschillende manieren: het kind benoemt nadat u iets aanwees bij uzelf of het kind maar u kan ook iets vragen en het kind laten aanwijzen bij zichzelf of bij u.
  • Ruimtelijke begrippen kunnen opgenomen worden binnen het dagelijks handelen (vb. aankleden, koken, wassen, knutselen,…). Probeer deze begrippen wat meer te benadrukken en ondersteun dit met duidelijke gebaren. Bij kleine kinderen (peuter-2e kleuter) werk je best met groot concreet materiaal, bij kinderen rond de leeftijd 3e kleuter kan geoefend worden op prentniveau, vb. bij het lezen van of kijken in een boekje.
  • Wanneer de vaste structuur van de school wegvalt, valt voor veel kinderen ook de tijdsbeleving weg. Om dit te blijven oefenen kan u werken met een kalender, door dit te visualiseren kunnen de dagen van de week blijvend geoefend worden. Voor kinderen uit de lagere school kan een ruimere planning gemaakt worden waarbij jullie gebruik maken van de begrippen morgen, overmorgen, het weekend, wat deden we gisteren,…
  • Last u toch een tablet-moment in? Ga dan eens kijken op de site van Smart Games. Via kleine spelletjes wordt gewerkt op inzicht en planning & organisatie. https://www.smartgameslive.com/nl/welcome

Wat hierboven wordt aangeboden zijn algemene tips en instructies. Elk kind maakt een verschillende ontwikkeling door, op zijn/haar tempo. Indien u vragen heeft hieromtrent zijn wij steeds bereikbaar om deze tips te concretiseren binnen het ontwikkelingsniveau van uw kind.